Photobucket

Blog it yourself (BIY) is een muziekblog voor/over nieuw Belgisch talent. We mikken op een doelpubliek van artiesten, technici en managers met een gezonde Do It Yourself (DIY) mentaliteit. We zijn zelf jonge muzikanten, technici of managers en schrijven vanuit dat opzicht. Onze interesses gaan vooral uit naar rock, metal, pop, hip hop en experimenteel.










Interview met Zender


Zender heeft hun eerste full album, Acid Avenue uit en u zal het geweten hebben. Hun single “LUX” heeft u ongetwijfeld al horen passeren op radio en TV en binnenkort kan je Zender live aan het werk zien in de Charlatan in Gent, in de Trix in Antwerpen of in het Kultuurkaffee in brussel. Er is duidelijk geen ontkomen meer aan. Zender is coming your way!
De man achter de band is Thijs De Clus. Hij schrijft alle songs en heeft de plaat volledig zelf opgenomen en geproducet. Van een DIY-mentaliteit gesproken! BIY ging er op af en vroeg Thijs uit over de opnames van Acid Avenue.

BIY: Hallo Thijs, hoe gaat het met de plaat?

Thijs De Clus: Alles verloopt prima. De cd ligt overal in de winkels en krijgt goeie recensies. De eerste single “LUX” zit sinds de zomer in de playlist van Radio 1 en krijgt nog steeds een pak airplay. De bijhorende videoclip wordt gedraaid op JimTV en TMF. Radio 1 heeft zelfs 2 ongereleasete nummers uitgekozen die ze af en toe draaien. Half november komt onze nieuwe single uit. In Nederland valt het album blijkbaar ook in de smaak. We kregen net nog een goeie recensie in OOR, waar ze zowaar spreken van “de Vlaamse Elliot Smith”! We hopen via de goeie recensies ook wat optredens in Holland te pakken te krijgen. De verkoop zelf kan uiteraard beter, maar het is dan ook gigantisch moeilijk om met de echt grote namen te concurreren. Zij krijgen sowieso een pak meer aandacht, maar we staan ons mannetje.

BIY: Van waar de keuze om alles zelf op te nemen en te producen?

De Clus: Wel, ik heb sinds enkele jaren mijn tuinhuis verbouwd tot studio met alles er op en eraan. De eerste Zender demos heb ik daar opgenomen. Daarmee ben ik gaan leuren bij enkele grote labels, maar blijkbaar werd de muziek “te moeilijk” bevonden, dus heb ik het heft in eigen handen genomen en ben ik gewoon in eigen beheer alles zelf beginnen opnemen.


BIY: Zou je ooit veel geld uitgeven aan een dure studio en producer?

De Clus: Ik sluit zeker niet uit dat we ooit met een echte producer naar een grote studio trekken, maar nu was daar gewoon geen budget voor. Ik doe het ook heel graag allemaal zelf. De muziek onstaat vaak tijdens het opnemen. Het is dus heel handig om in mijn studio rustig aan de nummers voort te werken. Waarschijnlijk gaan we de tweede plaat ook zelf opnemen. Misschien maken we wel ooit zelf preproducties, om dan daarmee naar een producer te stappen. Maar ik twijfel of het wel nut heeft.



BIY: Hoe heb je je eigen studio ingericht en hoe heb je je materiaal keuze bepaalt?

Ik heb er vooral mijn tijd voor genomen en goed nagedacht vooraleer keuzes te maken. Ik ben begonnen in mijn kelder met een Roland VS 16-80 16 track. Later ben ik naar het tuinhuis vertrokken en heb ik een 24 kanaals Mackie mengtafel aangeschaft. Ondertussen werk ik op een analoge 32 kanaals Toft mengtafel, een tafel van hoge kwaliteit met zeer goede preamps en equalizers. Ik heb ook een Alesis adat recorder waarmee ik analoog opneem via de mengtafel. De klank die je hierdoor krijgt is echt goed. Sinds enkele jaren werk ik met pc. Ik ben begonnen met pro tools, maar ben al snel overgeschakeld naar cubase. Mijn pc gebruik ik als edit - en opnametoestel. De mix doe ik op de Tofttafel. Ik werk met een RME RAYDAT geluidskaart met SSL converters. Dat zijn heel deftige AD DA (analoog digitaal-digitaal analoog) converters. Voor de preamps en compressie gebruik ik onder andere de TL audio preamp channel strip.
Qua microfoon keuze denk ik vrij klassiek. De shure sm 57 blijft gewoon een zeer degelijke microfoon voor gitaar en dergelijke. De Sennheiser MD421 gebruik ik vaak voor gitaar, toms en bas. Voor de stem en eventueel akoustische gitaren gebruik ik meestal een Neumann TLM 103.



BIY: De plaat klinkt fantastisch. Kun je enkele tips geven aan jong talent dat zelf willen beginnen opnemen?

De Clus: Het moeilijkste bij opnames is het opnemen van de drums. Zeker met beperkt budget is het een uitdaging om de drums goed te laten klinken.
In principe is het mogelijk om een drum goed op te nemen met slechts 3 microfoons. Liefst 2 groot membraan condensator microfoons en 1 basdrum microfoon. Wat je dan kan doen is 1 condens vlak boven de snare plaatsen, maar het membraan ook een tikkeltje naar de basdrum draaien. De tweede condens plaats je boven de floortom met het membraan half naar het centrum van de basdrum gedraaid. De basdrummic zet je uiteraard vlak voor of in de basdrum. Het lijkt een vreemde opstelling, maar het werkt mits wat zoekwerk en goede oren. Deze truuk heb ik trouwens van ene Glyn Jones, die heel veel oude platen heeft opgenomen op de old skool manier.
Voor de gitaren en stemmen geld maar één regel. Zie dat je basisklank goed is en dan hoef je het maar op te nemen zoals het klinkt. Goed is relatief natuurlijk. Het belangrijkste is dat jij weet wat je wil en dat je zoekt tot je de klank hebt die in je hoofd zit. Voorbereiding is ook heel belangrijk en voor de rest zou ik zeggen: maak het vooral niet te ingewikkeld.

BIY: Neemt iedereen binnenkort zijn eigen plaat op, of is er nog toekomst voor grote studios en producers?

De Clus: Voor kleine bands wordt het moeilijker en moeilijker om echt goeie studios te betalen. Veel bands zoeken dus manieren om zelf te gaan opnemen. En die zijn er in overvloed. Toch denk ik dat er steeds grote en dure studios zullen blijven bestaan. Echt grote bands zullen wel blijven kiezen voor grote studio’s. Voor jonge bands in België is het zeer moeilijk. De afzetmarkt is heel klein en je moet al een pak cd’s verkopen om uit de kosten te geraken. Ik denk wel dat meer en meer bands naar grote studios gaan trekken om bijvoorbeeld enkel de drums op te nemen of enkel de mix daar te doen. Al de rest kunnen ze dan thuis doen of in kleinere homestudios.

BIY: Hoe DIY zijn jullie eigenlijk? Hebben jullie een management of een platenlabel? Zoja, hoe ver ga je in het uit handen geven van je zaken?

De Clus: We zitten nu bij MunichRecords. Dat is ons platenlabel. Zij pluggen ons bij de radiostations en zorgen er voor dat onze cd in de winkels terecht komt. Zij proberen de plaat ook zoveel mogelijk in de aandacht te brengen via de pers. MunichRecords is een klein bedrijfje met echte muziekliefhebbers die enkel met muzikanten werken waar ze helemaal achter staan. Op die manier is het echt fijn werken. We voelen ons daar prima. Tegen grote labels zou ik niet per se nee zeggen. We staan uiteraard op onze artistieke vrijheid, maar er zijn deals mogelijk waarbij je jezelf kan blijven en niet per se uw ziel moet verkopen aan de commercie.

Myspace Zender: http://www.myspace.com/zendermusic

Zender live:

23 november 2008: Mezz Breda (NL)
26 februari 2009: Charlatan, Gent
27 februari 2009: Tris, Antwerpen
5 maart 2009: VUB Kultuurkaffee
6 maart: CC Mechelen, Mechelen

5/11/2008
Floris De Decker

Labels:

Blog it yourself


Home



Rate It Yourself


Reviews van releases

Artwork

Kritische blik op rockwedstrijden

Beursen

Interviews



Create It Yourself


Sound / Gear

Opnamemogelijkheden
Studio's




Communicate It Yourself


Je band promoten

Booking

Juridisch
(Sabam, contracten)


Bloggers




Links


Image Hosting by Picoodle.com